15.8 C
Prizren
среда, мај 22, 2024
Naslovna Blog Stranica 6

Мирис баба Савастијиног хлеба у Средачкој жупи

После недељне литургије у цркви Светог Георгија у Призрену, са парохом призренским јерејем Јованом Радићем кренусмо пут Средачке жупе, која је како рече ,, његова парохија“. Да нас поведе до неких сеоских цркава,са нама је пошао и Млађан Лазаревић. Он је све ћешће у засеоку Крајићи, где његови родитељи готово целе године живе у породичној кући. Са њим ту долазе и његова супруга Данијела и њихова деца Мина и Лазар. Мина воли да лето ту проводи са својима, а Лазара, који се родио у новембру прошле године и родитељи су пратећи зов завичаја, довели у Свете Архангеле да га крсти игуман Михајло.

Млађан нас прво води де села Богошевца, села у чијем имену Бог заузима прво место, као што је то некада било и у животима његових становника. Томе нам сведочи црква посвећена Светом Николи у средишњем делу сеоског гробља. Ниска камена црква из 14.века, са касније дограђеном дрвеном припратом прича своју причу. Сваки је камен упио по ко зна колико молитви некадашњих становника овога села, који су живели ту под обронцима Шаре, пратећи и дочекујући своје очеве и синове, који су често одлазили на печалбу у Америку, зарађивали новац и куповали имања, градили куће и цркве. Данас у селу нико не живи. Гробови обрасли травом, и преко спомен обележја који извирују из ње, покушавају да испричају ко ту почива, колико година је у селу живео, какав је био и шта је желео…Последњи мештанин села је отишао негде, а код њега је кључ од цркве, па у цркву нисмо могли. На столу под надстрешницом, у једну подебљу свеску, уписали су Богошевчани своје утиске приликом посете селу. Лепо им је било на дан, два док су ту били заједно, неки после 10, неки после 15 ил 20 година… Били и отишли… Тишина јечи и одбија се од зидова цркве са чијих порталних ниша посматрају светитељи… Дођите опет, шапућу гробови… Дођите опет шапућу замандаљене капије старих сеоских кућа…Откључајте нас опет звече катанци…

Да доћиће, требало би да долазе и да се враћају…И моћи ће, ако не продају сеоску кућу новим власницима, који праве себи викендице са великим терасама с којих се руком може ухватити небо над Богошевцем. Небо у којем се од те руке која није из рода хришћанског, сакрива Бог…

Свештеник затвара дворишну капију. ,,Морамо доћи за пар дана опет, каже, да отворимо цркву и да видимо у каквом је стању.“

Млађан нас води даље кривудавим шумским путем до села Драјчићи. ,,Идите да видите како је лепо моје село“, недавно нам рече Доста, која већ неколико година помаже у кухињи манастира Свети Архангели.

-Лепо село, а како ли је кад снег напада?- питамо Млађана, јер планинским путевима зими аутобуси не иду, а горе су углавном старачка домаћинства. Од тога српских само неколико. Остало су Муслимани.

– Не знам ни ја како су се организовали последњих година. Сигурно им неки приватник машинама очисти пут – одговара Млађан.

Испред цркве Светог Николе у Драјчићима чека нас тридесет деветогодишњи црквењак Дејан Симић. Он брине о цркви, отвара је верницима и посетиоцима, а њих како нам рече готово да и нема.

Натпис над улазом цркве каже да је ,,подигнута у 13.веку, а пола продужена 1925“ . У цркви старе фреске и иконостас. Над улазним вратима чардак, од лепо украшених греда и дасака, узак, колико да се на њему одмори онај ко жели да се попне на звонару и зазвони. Жали се Дејан, да нема посла, да је у селу мало људи. Живи са старим родитељима од њихове пензије. Он нигде не ради. Отвара цркву само кад звони за празнике или кад се служи опело неком преминулом старом мештанину Драјчића.

Сеоским улицама не срећемо више никог. Стара школа, је некада била пуна ђака, у којој је Дејанов учитељ Тома, држао часове и својом строгошћу и знањем васпитавао ђаке до четвртог разреда, да би од петог, наставили школовање у Средској. Нисмо имали времена да се сретнемо са учитељем Томом, а рече нам Дејан да је још увек у селу. -Ту је у селу, у својој кући, доћићемо до њега следећи пут. Не може се све у једном дану…- пожурује нас Млађан.

У Мушникову нас у порти цркве у народу назване Света Петка дочекује Снежана Славковић. Поздравља оца Јована, и идући ка цркви показује му звонару која треба да се поправи. Она и супруг су претходних дана сређивали цркву.

– Очистили смо, оче, колико смо могли, ал треба ту пуно да се уради. Видите у цркви има доста влаге, а и зидови су испуцали у неким деловима – рече.

На једном од очуваних фрагмента фресака угледах загрљене Свете апостоле Петра и Павла. Ретко се тако приказују. По њима је црква у записима сачувана као црква Св. Петра и Павла.

Задржах поглед на старим дрвеним сандуцима поређаним поред зида, са којих су се шаре давно избрисале. Сећам се да је и моја баба имала један такав сандук у својој соби. Причала је да га је као невеста донела из родитељског дома и у њему своје свадбено рухо.

-У овим сандуцима су се некада чували дарови које су верници доносили Светој Петки у току године. Сад нема људи, нема дарова… празни су.- каже Снежана.

Излазимо из цркве и она уздишући показује дебело стабло заветног храста.

-Чини ми се да му корени иду испод цркве. Не знам да ли сам у праву, али волела бих да поред њега посејемо други, млад и да он расте. Па кад овај због старости иструне, да млад настави да расте на истом месту – наставља Снежана која је како рече од недавно преузела кључ од цркве и наставила породичну традицију. Њена баба, Драга Илић је до своје смрти бринула о цркви, а умрла је у стотој години.

Са жељом да сазнам нешто више о животу у Мушникову некад, полазим за Снежаном. Рече да је ту у кући на неких педесетак метара удаљеној од цркве Свете Петке, са мужем и старим родитељима.

Улазим за њом у кућни вајат из којег су врата водила у још две собе. Кроз отворена врата једне од њих, угледасмо Снежаниног оца који је напунио 99 година. Лежао је у постељи и није реаговао на Снежанино дозивање.

– Слабо чује, а и често губи свест о времену и простору-казује Снежана. А некад је могао да исприча све о селу, људима, животу…

Кроз врата, застакљена на горњој половини, уђосмо у двориште иза куће. Окруживале су га помоћне зграде од ћерпића и плетени амбари, какве је некада имало свако сеоско домаћинство. На троношцу крај шпорета затекосмо Снежанину мајку, Савастију Недељковић.

-Мамо, имамо госте!-викну Снежана са врата. Очи старице се зацаклише, а на лицу се појави осмех. Покрену се на столици, желећи да устане, ал јој ја приђох видевши да хоће да се поздравимо. Приђох да јој целивам руку, како се код нас у Метохији поздравља са старијима, а она ме загрли. Топлина загрљаја деведесетдвогодишње старице коју први пут у животу видим, учини да осетим да сам код најрођенијих.

Из отворене рерне старог шпорета ширио се мирис домаћег хлеба. У великој тепсији, све један до другог, готово идентични, пекли су се колачићи од хлебног теста. Снежана, проверавајући, на захтев мајке, да ли су печени ,,кравајчићи“, казује ми да месе хлеб од интегралног брашна.

-Здрав је и прија нам.

За разлику од нас две, обучене у танку летњу гардеробу, баба Савастија је била у џемперу, а преко сукње је имала дебелу кецељу.

-Она је новинар, дошла је да јој причаш о Мушникову некад- представи ме Снежана.

-О што да ги кажувам, све сам забраила, не знам ни коа сам – рече баба Савастија, али чим седох поред ње, она поче да прича, не одступајући од свог сречанског говора.

– Стара сам, и ја и он, показујући руком на собу у којој је њен супруг лежао у кревету. Муке мучет деца ос нас. Овде не можемо сами, а они не можат ос нас нигде. Да се разболимо нема лекови, и тако у лето смо овде, у зима отинемо тамо код деца. И нема народ наш у село, можда само дваес душе. Све се растуцало куд кои, мили мои. А пре било много лепо. Пуно село народ. Све смо имале и имање и кућа. Ова кућа направи деда, он бив Американац. Тамо ишо да работа и овде кућа напрајив. Имало се, али се и работало. Смо држале краву, овце смо држале, коња… А њиве на све стране око Мушниково. Смо вршиле, смо жњеле пшеница… А за празнике смо ишли у црква наша, за Петковдан ту у Света Петка и доле у Свети Никола за Никољдан. За Госпођиндан смо ишли у Срецка. А за Велигдан крсти се носиле по цело село. Мој муж до пре две године по цело село заодив. Прво у ова наша црква Света Петка, па около до цркве Свети Никола, па јопе на други крај око село и назад у ова наша црква. Прво поп да служи, да заоди око црква, а после да се зберет за јен астал, ће се попије по коа ракија, ће се донесе и нешто за мезе. За Божић се носило коштањи и пихтије и се кувала ракија. Сви смо ишле. Е сад не могу да идем нигде. Ноге ме болет, ћерка иде у црква, она највише се мољет за нас у Света Петка.

У Мушниково је постојао и лазарички обичај, али баба Савастија никад није ,, играла,, Лазарице:

-Ја несам никад играла, а девојчики сам ги праила. А имало и Лазар и Лазарче… све лепо било…

Осим Снежане, баба Савастија је подигла још четворо деце.

-Први муж ми умрев, у војска бив, се разболев и умрев, па сам се удала за други који имав два сина ос прву жену. И ја што сам родила две ћерке и сина. Имам унучики и праунучики, не знам колико, несам бројала, а јуче ми се родив и један чукунунук…

Кад пођох из куће, баба Савастија ме испрати речима: -Дођи још кои пут! Да пијемо каве!

Ако Бог да, рекох да попијемо кафу за коју данас нисмо имале времена. И продужих низ пут до друге цркве у Мушникову, посвећене Светом Николи.

Са црквењаком Веском су ме чекали Млађан и о. Јован. Веско нам откључа цркву, за коју рече да је подигнута одмах после Косовског боја. На иконостасу угледах окачену икону на којој је Свети Сава приказан како благосиља Српчад. А Српчад у сречанској ношњи…

,, Дај Боже!“ прошаптах. Млађан, који је стајао крај мене ме погледа и упита шта рекох.

-Дај Боже да опет Свети Сава благосиља мале Сречане који ће се овде окупљати као некад!-рекох показујући руком ка икони.

Са том жељом изађосмо из цркве. Сунце је полако залазило иза сречанских шума. Кренусмо ка Призрену. Осталим светињама Средачке жупе доћићемо у походе неки други дан. Надамо се да ће имати ко да нас дочека.

Са собом понесох мирис баба Савастијиног хлеба. Имала сам осећај да се уздиже до неба.

Оливера Радић

9/3/2020

https://srpska.pravoslavie.ru/133740.html?fbclid=IwAR0plypFt-pRi6_Aw8zyUjfO0BjDZNRjaep9Hrt93pue-ASh5Ux8hdGxCPE

ЕВО КАКО ЈЕ ИЗГЛЕДАО КОМПЛЕКС МАНАСТИРА СВЕТИХ АРХАНГЕЛА КОД ПРИЗРЕНА ПРЕ НЕГО ШТО СУ НАМ ГА ПОРУШИЛИ

КОМПЛЕКС МАНАСТИРА СВЕТИХ АРХАНГЕЛА КОД ПРИЗРЕНА


Овако је изгледао комплекс српске царске лавре манастира Светих Архангела код Призрена ког је изградио цар Стефан Душан Силни (1331-1355). Уз град Ново Брдо, у питању је свакако највеће архитектонско и градитељско достигнуће које је Србин икада направио.

Грађен је у периоду од 1343. до 1352. године, заједно са тврђавом Вишеград, Душановим двором и ширим комплексом царске престонице Призрена. Манастир је изграђен као гробна црква цара Душана.

Читав комплекс обухвата површину од око 6.500m2, и у њему се налазе две Цркве. Једна је посвећене светим Архангелима Михаилу и Гаврилу, и она је била Душанова гробна црква, а друга Светом Николи.

Манастир је, након турског освајања Метохије 1455. године, потпуно опљачкан. Године 1615. читав комплекс је до темеља разрушен, а од тог грађевинског материјала Синан-паша је направио џамију која и данас стоји у центру Призрена.

ИЗВОР: Историја Срба, Националист

Нада Хаџи Перић ,, Када се вратим”

Песма која опева жељу и наду за повратак у Призрен, а кроз жељу Наде Хаџи Перић, откривамо и душу Призрена, ону коју је изгубио после одласка Срба 1999. године. Својим сећањима, Нада све нас враћа у тај Призрен, каквог данас нема…

Znate li čemu carski Prizren duguje svoj naziv i da ima imenjaka u Češkoj? Kratka priča iz istorije srpskog Kosova

Grad na Bistrici bio je jedna od tri carske prestonice za vreme Dušana Silnog, pored Skoplja i Sera, ali najbliža starom jezgru naše srednjevekovne države. Mi taj grad i dalje zovemo „carskom prestonicom“, ali malo ljudi razmišlja o poreklu njegovog imena

Panorama Prizrena uslikana 8. maja 1913. godine, nekih pet meseci pre nego što će posle Kumanovske bitke Kosovo i Metohija biti vraćeni u sastav srpske države. Foto: Wikimedia Commons/Auguste Léon/galabri.com

Prostor Kosova i Metohije, sudeći po franačkim kartama iz onoga doba, nalazio se tokom osmog veka u okvirima srpske države kojom je vladala Kuća Vlastimirović, ali se pod naletom Bugara u devetom veku težište njeno pomerilo dalje ka zapadu dok je Kosmet ispao iz naših ruku.

Nakon smrti kneza (cara) Časlava Klonimirovića u ratu sa Ugarima 960. godine, slama se obnovljena jedinstvena Srbija a državno se težište seli u Duklju, pa tamošnja bočna grana pomenute dinastije, Kuća Vojisavljević, staje na čelo srpskog naroda. Ali tek će sa usponom Nemanjića prostor Kosova ponovo dugoročno potpasti pod našu upravu. To ne znači da se etnička slika tih oblasti menjala, u tom su smislu ti krajevi uvek bili srpski odnosno slovenski (ako se uopšte može govoriti i nekim čvrstim etničkim identitetima u srednjem veku).

Tokom druge polovine trinaestog i prve polovine četrnaestog stoleća, Kosovo i Metohija ne samo što su bili u sklopu Srpskog kraljevstva pa potom i carstva, nego su postali njegovo težište jer je smer naše ekspanzije išao ka jugu i jugoistoku Evrope, ka privredno super-razvijenim grčkim krajevima, i ka srcu pravoslavnog sveta — Carigradu.

Prizrenski Grad, srednjevekovno utvrđenje u Prizrenu u kojem se verovatno nalazio i dvorski kompleks cara Dušana. Foto: Wikimedia Commons/Amer Miftari

Stoga ne čudi što su se tu nalazile brojne kraljevske i carske rezidencije, i prestonice. Dvorski kompleks oko veštačkog Svrčinskog jezera, gde su postojale palate u Štimlju, Paunima i Nerodimlju, konačno i u Svrčinu koji se nalazio na ostrvu usred jezera, samo su neki primeri.

Ali u prvom redu stoji Prizren sa svojom tvrđavom, Prizren koji je bio jedna od tri car-Dušanove prestonice, uz Skoplje (koje je u tom svojstvu služilo još za kraljevanja Milutinovog) i Ser, čije je zauzimanje 1345. godine Dušanu (po njegovom mišljenju) pružilo legitimitet da se kruniše za „cara Srbljem i Grkom“. Prizren u tom smislu i dalje u našoj svesti opstaje: mi ga i dalje zovemo „carskom prestonicom“.

Ali otkud Prizrenu ime? Šta uopšte znači Prizren? Izgleda da dolazi od starosrpske reči „pri-zrѣti“, što ukazuje na postojanje neke tvrđave koja se vidi iz daleka, koja „prizire“. Reč „prizor“ verovatno je sa njom u vezi, kao i „Ozren“. Nedaleko od njega nalazi i bistrički Višegrad, koji se takođe nazivao i Prizrenac; u pitanju je utvrđenje u klisuri koje je Dušan proširio i u njegovom podnožju sazidao svoju zadužbinu — manastir Svetih Arhangela.

A inače, Prizren ima svog imenjaka u Češkoj: u pitanju su Prizrenice, srednjevekovni gradić koji je nakon Prvog svetskog rata pridodat Brnu. O drevnosti tog imena grada svedoči i činjenica, da Nemci nemaju svoj naziv već koriste slovenski.

(P. L.)

https://www.telegraf.rs/zanimljivosti/zabavnik/2987238-znate-li-cemu-carski-prizren-duguje-svoj-naziv-i-da-ima-imenjaka-u-ceskoj-kratka-prica-iz-istorije-srpskog-kosova?fbclid=IwAR09dzR25ApUaj1x2d6D_CKNaMkCbBJLJwn_4xGCECtntJ-dt_vJCLZSMP0

Sredska, prazne kuće, pusto selo, uspomene žive

Ovako je bilo osamdesetih i devedesetih…

Kada iz grada i života u soliteru dođeš kod babe i dede u Sredsku, suočiš se sa nekim sasvim drugačijim načinom života. Ipak, nijednog trenutka niko se nije predomišljao i svako od gostiju iz grada bio je čvrsto odlučan da baš ceo raspust provede u starim kućama turske gradnje sa čardacima, svakodnevno noseći u kantama i balonima vodu sa izvorske česme ili seoskog bunara jer vodu ove kuće nisu imale.

Na putu do izvora često se dešavalo, da se naiđe na zmiju opruženu na stazi. Ukoliko se baš krene u istraživanje po okolnim brdima, livadama i pašnjacima, ni videti medveda nije bilo nemoguće. Boraviti u Sredskoj značilo je avanturu. Značilo je da možeš da doživš da se pogledaš, oči u oči, sa medvedom, vukom, lisicom, divljom mačkom. Za sve one koji su leto provodili kod baba i deda u u ovom selu bio je to nesvakidašnji susret sa prirodom.

Sredska je centar Sredačke župe. Nalazi se u podnožju Šar planine i planine Ošljak, a na reci Bistrici. Obuhvata zaseoke Milačići, Drajčići, Krajići, Stajkovce, Bogoševce, Paličojći, Pejčići, Račojći, a centar svih ovih mesta bila je Sredska, gde su se nalazili Dom kulture, stanica policije, ambulanta, škola, prodavnice. Sredačka župa obuhvatala je i veći broj okolnih sela. Sam centar župe nalazi se na svega 12 kilometara udaljenosti od Prizrena.

Sredska je bila mesto puno života. Ne toliko tokom cele godine, koliko u toku zimskih i letnjih raspusta, kad svi koji su porekom iz ovog kraja pohrle na godišnji odmor u zavičaj.

U toku letnjih ferija, kako se tada obično govorilo, u Sredska bi posebno živnula, dolazili bi svi poreklom odavde koji su davno otišli, najpre na školovanje, a zatim i da započnu život u nekom drugom mestu.

Srečana je bilo u gotovo svim mestima, gradovima i republikama nekadašnje Jugoslavije. Dolazili su tokom leta i iz Zagreba, Ljubljane, Podgorice, Prištine, Prizrena i najviše njih iz Beograda. Raspuste su njihova deca provodila u kućama svojih baba i deda. Svi prilagođeni na neke drugačije životne uslove, ni malo nalik na život u soliterima.

Svaki zaseok, svako mesto u Sredačkoj župi vrvelo je od života. Mlađi su u toku dana pomagali starijima u kosidbi, sakupljanju plodova, hranjenju stoke. Gradska deca vrlo brzo su se prilagođavala na ono što im je negde genetski urezano, na život u prirodi i snalaženje.

U večernjim satima glavnu zabavu predstavljale su igranke u Domu kulture. Mnoge ljubavi, mnogi brakovi, mnoga prijateljstva sklopljena su baš zahvaljujući igrankama u Domu kulture. Letnji meseci u Sredskoj ličili su na boravak u nekakvom turističkom mestu. Meštana je bilo manje, a turista više. Turisti su se danju bavili aktivnostima, a uveče izlazili u večernji provod. Kada dođe septembar u selu su  ostajali jedino njihovi rođaci, babe i dede koji tu žive.

Ipak, osnovna škola u Sredskoj bila je u velikoj zgradi i u njoj su nastavu pohađala deca iz svih okolnih sela. Na sportskom terenu škole leti su se održavali turniri koji su bili veoma posećeni i koji su se obavezno završavali čašćavanjem.

Pored škole nalazi se crkva Svetog Nikole sa grobljem. Srečani, poznati i kao veliki emotivci, jako vezani za svoj rodni kraj, često su kao poslednju želju ostavljali amanet da na ovom groblju budu i sahranjeni. Sve do 1999. godine život u Sredskoj delio se na zimu i leto. Zimi, kada uslovi života nisu tako laki, iz zaseoka se treba pomučiti da se ode do lekara, prodavnice, u školu. Na leto, sva sela i svi zaseoci puni su omladine, priroda je najbogatija i najlepša, u Bistrici se hlade pivo i lubenice, a pored reke organizuju izleti. Svako ko bi samo jednom došao ili proveo leto u Sredskoj, uvek bi se ponovo vraćao.

Nakon 1999. godine Sredska je postala prazno mesto. Gotovo preko noći, u junu 1999. godine kuće su ispražnjene i opljačkane, a narod je pobegao u centralnu Srbiju. Godinama je župa bila potpuno prazna. Bez života. Bez ljudi. Tako je i danas.

Nakon što su se raznorazne međunarodne organizacije zainteresovale da naprave nove kuće starim stanovnicima i eventualnim povratnicima, nekoliko njih se i vratilo u selo. Bilo je, a i sada je u svakom mestu po nekoliko stanovnika. Jedan, dvoje, troje. Nekada i četvoro.

U Stajkovcu je jednu zimu provela žena potpuno sama. Kako je govorila, plašila se jedino da neka mečka ne zaluta u njeno dvorište. Leti ponovo dođu iz gradova centralne Srbije, ali na nekoliko dana. Nema više okupljanja, igranki, niti ičega što bi značilo život. Dolazi se da bi se obišle kuće i imanja. najviše njih dolazi 28. avgusta, kada je sabor i kada se odlazi u crkvu Presvete Bogorodice. Sa prvim jesenjim danima umine život u Sredskoj, sve do naredne godine i prvih letnjih dana.

Škola nikada više nije obnovila rad, a u dvorištu iste dugo su boravili pripadnici nemačkog KFOR-a. Crkva je obrasla travom, a grobovi se od rastinja i ne vide. Čak i oni koji povremeno odu, boje se da zbog zmija priđu do grobova najmilijih.

Doktor ponovo dolazi u ambulantu, povremeno, ali i to je nešto. Namirnice najčešće kupuju u obližnjem bošnjačkom selu Rečanu, na putu prema Prizrenu. Nekada se i desi da neki od privatnika privremeno otvori prodavnicu u Sredskoj, koja ima samo sezonske proizvode i radi jedno leto.

Ogrevnog drveta za zimu ima dovoljno, šuma je svuda okolo, međutim nema snage u starijih meštana da ga seku i dopreme, opet je lakše kupiti ga ili se snabdeti na neki drugi način.

Možda će se Sredska jednom ponovo napuniti. Možda će se ponovo čuti dečja graja. Možda će neko ponovo očistiti groblje. Možda će se u školskom dvorištu odigrati još neki fudbalski turnir.

Ako bi se obezbedili bar osnovni uslovi života i što je najbitnije radna mesta za povratnike, neko bi se možda i vratio. Dotle će ovo selo, smešteno kraj puta koji se od Prevalca duž Bistrice, spušta prema carskom Prizrenu biti samo mesto večnih uspomena.

Piše: Zoran Stanković

https://www.riznica.net/sredska-prazne-kuce-pusto-selo-uspomene-zive/?pismo=lat

Zvono sa Sputnjika pokrenulo zvono Bogorodice Ljeviške u Prizrenu

Zahvaljujući vašoj emisiji, narod se probudio, posebno ljudi iz državnog vrha, do kojih sam ranije više puta pokušavao da dođem. Dobijao sam odgovore, ali sve je ostajalo na obećanjima. Ali hvala Bogu, čulo se to vaše zvono, zvono sa Sputnjika, i pokrenulo je zvono Bogorodice Ljeviške u Prizrenu, kaže otac Đorđe Stefanović.

Zvono Crkve Bogorodice Ljeviške, posle 16 godina od pogroma, kada je palo, jer su u požaru izgorele grede zvonika, ponovo odjekuje gradom na Bistici. O svetinji koja sija i bez struje i čeka obnovu, Sputnjik je pisao tokom posete Kosovu i Metohiji krajem prošle godine. Na licu mesta smo se uverili da baština značajna za celo čovečanstvo, ne samo da nije obnovljena nakon rata, već da i dalje propada.

Crkva Bogorodice Ljeviške u Prizrenu.
© Sputnik / Senka Miloš
Crkva Bogorodice Ljeviške u Prizrenu.

Sputnjik pokrenuo zvono Bogorodice Ljeviške

Mladi sveštenik Đorđe, koji sa suprugom i bebom boravi iza zarđale bodljikave žice kojom je Ljevišku obmotao Kfor, tada je pozvao na obnovu crkve, pa veruje da je upravo naša priča, pokrenula obnovu hrama.

On ne može da obuzda radost zbog činjenice da zvono ponovo odjekuje gradom. Objašnjava nam koliko je dug i težak bio put do obnove zvonika i povratka zvona. Silne dozvole trebalo je prikupiti, kako od našeg Zavoda za zaštitu spomenika kulture, tako i od lokalnog, kosovskog. Posle dugotrajnog sabotiranja u stilu, fali ti jedan papir, uspeli su, kaže otac Đorđe.

„Umilostivili su se i dali nam dozvolu, nadamo se da ćemo zvona uskoro i naštelovati, da se čuju dvotaktno. Trenutno udaraju samo u jednu stranu, da tako kažem, ali to ćemo srediti u naredna dva, tri dana. Treba da ojačamo kontrategove. Onda ćemo zvoniti češće, kad budemo imali bogosluženja, ali i ovako, kad nam je dosadno. Komšija peva po pet puta dnevno, a ja makar jednom da zvonim, biće dovoljno“, kaže u šali vedri sveštenik poreklom iz Valjeva.

Zvono je palo, jer su u požaru 2004. izgorele grede zvonika.
© Foto : Đorđe Stefanović
Zvono je palo, jer su u požaru 2004. izgorele grede zvonika.

Vaskrslo je zvono, vaskrsnuće i crkva

On dodaje da je zvuk zvona sa Ljeviške veliki blagoslov za Srbe koji žive u Prizrenu, danas ih je svega desetak, a bilo ih je 12 hiljada.

Kada su prvi put pre nekoliko dana udarila i pozvala na molitvu, zvona su se čula i u centralnoj Srbiji, Crnoj Gori, u dijaspori, svuda u svetu gde žive pravoslavni hrišćani, objašnjava naš sagovornik, jer Ljeviška nije samo jedna od najstarijih i najlepših, njena simbolika je najvažnija.

„Za vreme Turaka zvonik je uništen i podignut minaret, ali hvala Bogu,vaskrsao je naš zvonik. Sada je i drugi put vaskrsao i to je velika stvar, pre svega za nas ovde. I freske su bile premalterisane, pa su ugledale svetlost dana, imaju ožiljke, a 2004. su zagaravljene, ponovo su im zatvorene oči. Kako njima, tako i nama. Ali hvala Bogu, jedan deo je očišćen, nadamo se kompletnom čišćenju. I ono što je najbitnije, da se ta zlodela više ne ponove nikad“, kaže ovaj sveštenik.

Novcem iz budžeta Republike Srbije obnovljen je i krov svetinje pod zaštitom Uneska.
© Foto : Đorđe Stefanović
Novcem iz budžeta Republike Srbije obnovljen je i krov svetinje pod zaštitom Uneska.

Ministarstvo kulture Srbije je za sanaciju zvonika i zvona crkve, dalo više od dva milona dinara, a projekt obnove uradio je Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture Priština, koji danas radi u Leposaviću.

Obnovu hrama pomaže i narod

Otac Đorđe Stefanović se nada da obnova neće stati kod zvona, uostalom, reč je o spomeniku pod zaštitom Uneska. Obnovljen je i krov svetinje, s sada je potrebno da se očiste freske od gareži iz požara tokom pogroma, da se obnovi drenaža objekta, a nada se i dekorativnom osvetljenju.

„Dobili smo neka obećanja od države da će sve biti urađeno, ali ono što je takođe važno, dosta ljudi se interesuje za crkvu, recimo Udruženje “Svi za Kosmet”, koje pomaže Narodnu kuhinju, crkve i narod uopšte. Oni u Metohiji kupuju mehanizaciju i domaće životinje, da bi ljudi mogli da prežive. Sad su rešili da prikupe i sredstva za Bogorodicu Ljevišku. Nećemo odustati, bićemo uporni dok god ne završimo posao, potpuno obnovimo svetinju“, ističe ovaj mladi sveštenik.

Jedinstvena freska Bogorodice Ljeviške.
© Sputnik / Aleksandar Milačić
Jedinstvena freska Bogorodice Ljeviške.

Na kraju razgovora za Sputnjik kaže da je trenutno jednako važno da se smiri siuacija sa koronavirusom, jer je Ljeviška tu da bi nas sabirala u molitvi.

„Kad ovo prođe, očekujem mnoštvo ljudi u crkvi na molitvenom sobranju, zato nam ju je kralj Milutin i ostavio. Hram slavi Uspenje Presvete Bogorodice, mnogi su se najavili da će doći na slavu. Nadam se da će tako i biti“.

Kako saznajemo u Ministarstvu kulture postoji plan kompletne obnove ove svetinje. „I pored opstrukcija Prištine i Uneska, Beograd će učiniti sve da hram važan za celo čovečanstvo ponovo zasvetli“, kažu u Ministarstvu.

Sramota za Unesko i sve koji treba da brinu o njoj - garež i mrak u oltaru Bogorodice Ljeviške.
© Sputnik / Dejan Simić
Sramota za Unesko i sve koji treba da brinu o njoj – garež i mrak u oltaru Bogorodice Ljeviške.
https://rs-lat.sputniknews.com/zivot/202007101122970000-zvono-sa-sputnjika-pokrenulo-zvono-bogorodice-ljeviske-u-prizrenu/

Obnova Crkve Svetog Pantelejmona u Prizrenu

Даске уместо прозора на Цркви Светог Пантелејмона (Фото архива З. Гарића)

Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture Priština sa sedištem u Leposaviću izradio je projekat obnove Crkve Svetog Pantelejmona u Prizrenu. Ova crkva, proglašena za spomenik kulture 1970. godine, danas je zapuštena, prekrivena korovom i ozbiljno oštećena, a krov se urušio u unutrašnjost crkve.

Autor projekta obnove je Zoran Garić, arhitekta konzervator zavoda.

Mala Crkva Svetog Pantelejmona, dimenzija 3,95 puta 3,95 metara, više puta je devastirana u osmansko vreme, a paljena i pljačkana 1999. i 2004. godine u Martovskom pogromu.

Krov i svod crkve su uništeni u toj meri da postoji mogućnost da padnu a samim tim i uruše celu crkvu.

Vrata i prozor nedostaju, a sa zidova su počupani vodovi elektroinstalacija. Na prozoru i vratima su kao privremena mera zaštite postavljene daske.

Crkva Svetog Pantelejmona obnovljena je 1937. na temeljima starije srednjovekovne crkve.

Posvećena je velikomučeniku Pantelejmonu, iscelitelju i zaštitniku bolesnih. Prizrenci se 9. avgusta, na dan slave Svetog Pantelejmona, okupljaju i provode celu noć oko crkve, kao na saboru.

Obnovu je iniciralo Društvo prijatelja manastira Svetih arhanđela kod Prizrena, a donacije mogu da se uplate na račun Crkvene opštine Prizren.

Secanje na Prizren 10 SPASOVDAN

NIJE ZA NJU – DAJ MI ZNAK (OFFICIAL VIDEO) Klavijature: Aleksandar Šošević

 

Bend: Nije za nju

Facebook : https://www.facebook.com/NIJE-ZA-NJU-…

Muzika i tekst: Branimir Knežević

Vokal: Branimir Knežević

Bas: Slobodan Bogdanović

Gitara: Dušan Janićijević

Klavijature: Aleksandar Šošević

Bubanj: Goran Ljuboja Trut i Milan Marić

Aranžman i audio produkcija: Srđan Paković i Marko Peljević

Video produkcija: Marko Todorović

Kamera: Ilija Marjanović

Glumac: Saša Palić

Jedinstvo 03.03.2020 : Preostalo stotinak Srba u šest sela Sredačke Župe

 

U 16 sela Sredačke Župe danas živi oko 8.000 stanovnika, najviše Bošnjaka i tek nešto više od 100 Srba. Najviše ih je u Mušnikovu oko 60, Drajčiću 15, Gornjem Selu 7, Sredskoj 6, Stajkovcima 2 i Planjanu 1. Samo je Stružje čisto albansko selo, piše Jedinstvo.

Na severnim stranama, na njenom središnjem delu, 80 kilometara duge Šar planine i južno iznad Prizrena, smeštena je Sredačka Župa, sa obe strane gornjeg toka Prizrenske Bistrice.

U vreme Кraljevine Jugoslavije imala je administrativni status opštine sa sedištem u Sredskoj. U geografskom smislu Sredačka Župa obuhvata živopisnu kotlinu između Prizrena i Brezovice prema vrhovima Šare. Mnogi je nazivaju Prizrenska Župa ili samo Župa.

Sredačka Župa je zagrađena vrhovima: prevojem Prevalac, na oko 1.515 metara nadmorske visine, sa severa Ošljakom 2.212 metara, a na jugu Crnim Vrhom na oko 2.600 metara nadmorske visine. Preko nje je vodio važan srednjovekovni karavanski put Solun – Skoplje – Prizren – Skadar.

Posle 1945. godine, Sredačka Župa gubi status administrativne oblasti i sva naselja koja su joj pripadala dobivaju status mesnih zajednica opštine Prizren.

Tek nešto više od 100 Srba

U živopisnoj netaknutoj prirodi obitava 16 sela sa više od 8.000 stanovnika, među kojima je tek nešto više od 100 Srba. Do 1999. godine ovde je živelo blizu dve hiljade Srba. Pritisci Albanaca i nesigurnost su bili glavni razlog odlaska Srba iz severnih šarplaninskih krajeva posle 1999. godine. Danas je Srba najviše u Mušnikovu – 60tak , Drajčiću 15-tak, Gornjem Selu – sedam, Sredskoj – šest, Stajkovcima – dva i Planjanu – jedan. Samo je Stružje čisto albansko selo. Prema katastru iz 1977. godine Sredačka Župa, nekada opština sa sedištem u Sredskoj, je obuhvatala površinu od 163 km kvadratnih.

Sela u Sredačkoj Župi, po nazivima, ali i toponimima drugih mesta svedoče da su srpskog porekla i da su ovde vekovima živeli Srbi. U geografski očuvanoj prirodi je 16 sela: Pousko, Jablanica, Lokvica, Rečane, Živinjane, Planjane, Nebregošte, Manastirica, Stružje, Donje Ljubinje, Gornje Ljubinje, Sredska, Drajčići, Bogoševce, Mušnikovo i Gornje Selo.

Stare oronule i dotrajale kuće, mnoge pokrivene kamenim pločama i srušene, govore o iščezlom životu podno šarplaninskih vrhova. U svakom srpskom selu je više praznih kuća nego onih u kojima se živi. U školi u Drajčićima nema srpskih đaka od 2004. godine. Do 1999. godine škola u Drajčićima je brojala više od 70 učenika Srba i Bošnjaka koji su nastavu pohađali po nastavnom planu i programu Republike Srbije.

Škola je bila istureno odenjenje OŠ „Sredska” iz Sredske, susednog velikog čisto srpskog sela. Nažalost, danas nema srpskih učenika u Sredačkoj Župi. Ostali su samo stari a Albanci su. Eto, pokušali 2004. i da sruše školu u Drajčićima, govore Srbi u Sredskoj.

Preostali ostareli Srbi malo mogu učiniti da se okrenu nekoj većoj poljoprivredi, tradicionalnom stočarstvu ili drugim poslovima. Bošnjaci su ti koji se bave više preduzetništvom.

Tradicionalna orijentisanost stanovništva u Sredačkoj Župi je stočarstvo, koje tokom čitavog 20. veka stagnira. Poslednjih decenija 20. veka počinje razvoj malih preduzeća u oblastima trgovine, transporta, usluga i ugostiteljstva.

Ova oblast je poznata po velikom broju ugostiteljskih objekata gde se sprema veoma kvalitetna domaća hrana. Većina restorana je smeštena u kamenitoj dubodolini pored same Prizrenske Bistrice, iznad manastira Svetih Arhanđela, a najviše ih je u selu Rečane.

“Posle 2000. godine se pojavljuju i prva preduzeća za proizvodnju i telekomunikacije”, priča Živojin Todorović iz Mušnikova, sela u kojem je danas najviše Srba, oko 60.

U Župi trenutno radi fabrika sokova „Fruti” kod Rečana, fabrika za proizvodnju stiropora u Mušnikovu, te dva kamenoloma. Turska je pomogla zemljoradničkoj zadruzi „Selo” u Rečanu da pokrene proizvodnju čuvenog šarskog sira a urađeno je dosta i na gajenju malina.

Srpska sela u Sredačkoj Župi bukvalno su desetkovana posle 1999. a malo se učinilo na povratku. Ovde je za Srbe posao misaona imenica. Preostali Srbi, uglavnom stari, govore da žive od socijalne pomoći i penzija, a malo ko od njih može da se bavi većim stočarstvom i drugom poljoprivredom u kraju koji je uglavnom šest meseci pod snegom.

април 2018 Патријарх српски Иринеј посетио је Призрен заједно са Архијерејима Српске православне цркве

април 2018 Патријарх српски Иринеј посетио је Призрен заједно са Архијерејима Српске православне цркве

Obnova Crkve Svetog Pantelejmona u Prizrenu

Даске уместо прозора на Цркви Светог Пантелејмона (Фото архива З. Гарића) Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture Priština...

На гробу Цара Душана

https://youtu.be/miWLP9EwWGw

Pocinju radovi na postavljanju novog poda na crkvi Uspenija Presvete Bogrodice u Sredskoj iznad zaseoka Pejcici.

Braco i sestre Srecani i svi ljudi dobre volje zelim da vas obavestim da pocinju radovi na postavljanju...

Prizren 1971

https://youtu.be/4ggfVyswoZ4

,,Emin Duraku,, nekad osnovna škola , danas je gimnazija ….

,,Emin Duraku,, nekad osnovna škola , danas je gimnazija .... „...Тамо куде Призрен Бог је направија рај, а...

Prizren: Spasovdanski dani u Potkaljaji

U Atrijumu prizrenske crkve Svetog Spasa juče su počeli Spasovdanski dani koje je zvanično otvorio iguman manastira...

Sebze

Potrebno je 1 kg crnog luka, ulje, so, biber, suvi biljni začin, pola šolje pirinča, slatka začinska paprika Priprema Crni...

#PRIZRENCARSKIGRAD … 2 DEO

#PRIZRENCARSKIGRAD ... 2 DEO https://youtu.be/wuFX_rmMVU4